Przejdź do głównej zawartości

Szmaciana lalka i Przynęta

"Szmaciana lalka i przynęta to książki, które mnie poraziły aż po końce palców 😨
Ciężko powiedzieć coś o jednej z nich bo po ostatniej stronie "Szmacianej laki" sięgnęłam za pierwsze "Przynęty ". Z dwóch książek zrobiła mi się jedna. Dlatego recenzja pojawi się jedna całościowa "
Tak brzmiał fragment mojej recenzji na instagramie.. a dlaczego o tym wspominam ? Bo nie da się przejść obojętnie koło tej lektury ! Nie da się powiedzieć czegoś o jednej z nich bo to całość ! 
Ale od początku !

Akta Sprawy 

Sprawa: Szmaciana lalka
Podejrzani: ....
Prowadzący: William „Wolf” Fawkes, Emily Baxter
Opis: W Londyńskiej dzielnicy znaleziono ofiary brutalnego morderstwa.  6 zszytych ofiar, tworzących jedno ciało. Cięcia oraz szycie zostały wykonane na martwych osobach. Szczególną uwagę zwrócono na jedną z rąk. Palec wskazujący skierowany był w okno detektywa "Wolfa". 
Z uwagi na szerokie spektrum działania prasy, miasto wymaga wzmożonej ochrony. Policja poszukuje świadków jak również rodziny ofiary. Wszystkie informacje mogą pomóc w znalezieniu wspólnych cech i złapaniu sprawcy. 

Aktualizacja : Policjantom została przekazana lista kolejnych ofiar wraz z datami ich śmierci. Wszystkie osoby z listy jak i najbliżsi są poszukiwani !. 

" Winni, o ile nie dowiodą swojej niewinności. " 

Wolf jest właśnie po stracie wszystkiego co ważne.  Rozwód i przeprowadzka go bardzo przygniotły. Informacja o morderstwie spada jak grom z jasnego nieba..i ten palec. Emocje jakie towarzyszą detektywowi sprawiają, że zaczynamy go lubi, rozumieć. Chwilami chcemy nawet mu pomóc. 
Ona.. ona to samotna kobieta, która wieczorem wypija za dużo wina. Nosi maskę pod którą chowa swoje problemy. Jej postawa jest chwilami wkurzająca. Płynący z niej cynizm to jej sposób na obronę. 
Prócz głównych bohaterów zajmujących się sprawą, występuje jeszcze on. Alex Edmunds. Człowiek, który przeczytał wszystko co tylko o zabójstwach istnieje. Jego wiedza jest tylko teoretyczna. W praktyce nie miał jeszcze szansy na pokazanie. Ale jest w nim coś szczególnego. Ma instynkt,cierpliwość i dociekliwość. Jego obecność w książce pozwala na chwilowe opanowanie emocji i spojrzenie na sprawę z innej perspektywy. Dzięki niemu odkrywamy na nowo miejsce zbrodni jak i detektywów. 

"-Koledzy z programu ochrony świadków wymyślą coś na poczekaniu [...]
-Nie zrobią niczego, dopóki nie upewnią się, że będzie bezpieczny" 

Od pierwszych stron, książka zaczyna się z przytupem. Akcja rozkręca się, z każda następną stroną. Ciągle pojawia się jakiś nowy element, intrygujący. Ale autor nie daje nam gotowego kryminału. Pozwala na zapoznanie z pracą policji, poznanie mordercy jak również na własne przemyślenia. Zagadkowość szmacianej lalki, jej symbolika i list..co może dziać się dalej ? W mrocznej, przyprawiającej historii może trafić się też humor. Humor sytuacyjny jak też słowny będzie towarzyszyć dosyć często i ratować nas od śmierci z przerażenia. Bo nie tylko morderstwo jest poruszone. Sekty, relacje między ludzkie czy problemy psychiatryczne grają drugi plan ale potrafią nami wstrząsnąć.

I kiedy wszystko zaczyna się układać znika on..


Detektyw Wolf znika! Ledwo udało się znaleźć rozwiązanie do Szmacianej Lalki a zaczyna się kolejna trudna sprawa.  Baxter próbuje ułożyć sobie wszystko na nowo. Nie chce kolejnej mrocznej sprawy. Jednak musi. Zostaje przydzielona do morderstw z napisami. Napisami wyciętymi na ciałach. Wspólnie z  FBI, CIA i Scotland Yardem chce znaleźć winnego za zabójstwa "Przynęty"i " Marionetki'. Czy się uda ? 
Wszystko zależy od tego czy Baxter otrząśnie się z żalu i strachu. 

"Było jej o wiele łatwiej otworzyć się przed zupełnie obcą osobą niż przed kimś, kto ją znał, kto mógłby ją osądzić i kto spodziewał się po niej czegoś więcej." 

Kto zabija? Czemu na to służyć? I co będzie dalej ? Nowe tropy i poszlaki odkrywają brutalną rzeczywistość..
Przynęta, tak jak Szmaciana lalka, mocno trzyma w napięciu. Każda ze stron pobudza chęć znalezienia mordercy. Brniemy coraz głębiej w fabułę i nie możemy doczekać się finału. Liczne niespodzianki  zwroty akcji pobudzają ciekawość i nie pozwalają przestać czytać. Bohaterzy są realistyczni, barwni i pełni emocji. Współgrają z dialogami i fabuła. Detektywi pomimo zawodu jaki wybrali nie są ze stali i pozwalają na uzewnętrznienie się. Ten tom jest jednak jeszcze brutalniejszy! Ostrzeżenie " dla ludzi o mocnych nerwach" powinno pojawić się na okładce. 
Autor nie zmienia swego stylu. Obie książki prowadzone są pewnie i dynamicznie. Tym razem, drugi plan stworzony jest emocjami. Delikatnie wprowadzane są nowe osoby i ich historie. Pomimo, że Przynęta to odrębna historia, łączy w sobie elementy z pierwszego tomu, które przestawiają się na zapowiedzi 3 części. 
Tu nic nie jest oczywiste! 


Całą serię oceniam 10/10 i czekam na trzeci tom. Radzę przygotować się na ogromna dawkę adrenaliny i szoku. To książki nieoczywiste, wciągające i brutalne. Dla ludzi o mocnych nerwach szukających niezwykłych historii. 
Dziękuję Wydawnictwu Sonia Draga za możliwość zrecenzowania oraz przeżycia czegoś zupełnie nowego. 

Komentarze

  1. Tak wysoka ocena, zachęca do poznania serii. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Recenzja kusi, kusi ;) a książki od dawna za mną chodzą ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdzie moge kupic te ksiazki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taniaksiązka.pl, nieprzeczytane czy Ravelo są w nią wyposażone ;) możliwe jest też kupno u Wydawnictwa ;) Pss. na głównej stronie mojego bloga, po prawej stronie jest baner wydawnictwa, po kliknięciu przenosi na stronę wydawcy ;)

      Usuń
  4. Ciągle słyszę o tych książkach same dobre rzeczy - chyba czas najwyższy sprawdzić ich fenomen! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Stawiam na tego Chińczyka z "Ludzkiej Stonogi" na bank to on zszył ofiary ;)

    mandragoraczyta.blogdpot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Te książki wydają się bardzo ciekawe ale nie wiem czy jestem gotowa na coś tak mocnego.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam w ogóle o tej serii, ale jakoś nie zachęca mnie ona zbytnio do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wow wow wow! Nigdy o tym nie słyszałam, ale brzmi bardzo intrygująco. Co prawda trochę przeraża mnie opis, ale skoro już ta recenzja wzbudziła we mnie niedosyt, to co byłoby z książką...? Zapamiętam ją sobie na przyszłość!
    Pozdrawiam ♥

    OdpowiedzUsuń
  9. Cieszę się, że tobie się spodobała, ale niestety to raczej nie książki dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Koniecznie muszę sięgnąć po te książki!

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzięki Twojej recenzji jestem przekonana, że ta pozycja jest idealna dla mnie. Z chęcią zapisuję tytuły.
    Serdecznie pozdrawiam.
    www.nacpana-ksiazkami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Szeptucha

Cześć wszystkim ;) Jestem Gosia i właśnie ukończyłam studia medyczne ! TAK BRAWO JA! Musicie coś o mnie wiedzieć bo to tak nie ładnie tylko tyle powiedzieć i zabrać Was do książki.  Więc tak.. po pierwsze NIE wierzę w Bogów..ani żadne zabobony. Po drugie..muszę odbyć praktyki i wiecie co ? Mama załatwiła mi praktyki u SZEPTUCHY !!! rozumiecie to? Mam wciskać ludziom kit, że jakiś kamyk może ich uleczyć. I na dodatek moją najlepsza przyjaciółka twierdzi, że to najlepsza szeptucha. Szkoda tylko, że mieszka na jakiejś wsi gdzie jest pełno kleszczy i bakterii. O matko. I co najgorsze mam spędzić tam cały rok !! Nie wiem po co tam idę skoro chcę być lekarzem. W sumie to boję się trochę tej szeptuchy..bo co jeśli tam nie ma ubikacji ? Ona sama to pewnie stara babuleńka, która nie będzie umiała internetu. Po co ja tam jadę, przecież ja nie umiem odróżnić margerytki od rumianka ! Jedno Wam mogę obiecać ! ogromną ilość mojej gadaniny, śmiechu i informacji. Informacji o domowych sposobac

Kłamstwa

Jestem Joe i chce się z Wami podzielić moją historia. Mam śliczna i cudowną żonę Mel oraz synka Williama. Wiodę normalne życie pełne przygód z życia synka, obowiązków męża i nauczyciela. Mam wielu przyjaciół w tym Bena.  William kocha autka, jak każdy chłopak, ma jednak bardzo dobry wzrok i podczas przejażdżki zauważył auto mamusi. Wiadomo,że trzeba mamie zrobić niespodziankę. Ta niespodzianka ma jednak wpływ na moje późniejsze życie. Bo nagle Ben upadł a William ma atak astmy. Od tego dnia zaczyna się mój koszmar pełen nerwów, łez i obaw. "Nie powinnaś cały czas tańczyć jak Ci zagra. Może raz na jakiś czas niech on zobaczy, jak to jest, kiedy nie wie, gdzie jesteś, a nie na odwrót."   Ben znika a moje życie nabiera dziwnego obrotu. Ktoś korzysta moich social mediów, szpieguje mnie i grozi. Nie wiem komu mam ufać a komu nie.. Książka pełna jest akcji, emocji i współczucia.  Czyta się ją bardzo szybko.Narracja jest miła i przyjemna. Całość dynamiczna a konie

Pryncypium

Jestem Aniela i jestem zwykła prostą dziewczyna.  Jestem ze wsi i kocham to ! Pracuje dorywczo przy gazetach. Nie jest łątwo bo studia i praca a przecież mamie też trzeba pomóc.  Ale ten dzień był wyjątkowy. Sprzedałam ogromny stos gazet i nagle jakiś buc pomachał na mnie jak na psa. i wtedy to zobaczyłam ! Jego ręka..niczym ze stosem pijawek. Spod jego skóry wystawały czarne żyły !! I wtedy zemdlałam.. " mówią, że czas leczy rany, a to jest silny chłopak "  Cała sytuacja rozwinęła się tak szybko, że nim się obejrzałam, byłam w ogromnej kamienicy i badał mnie lekarz.  I nagle znowu on.. znowu ten buc.  Jak on działa mi na nerwy. Nienawidzę go. Z pracy mnie wylali za to zemdlenie..a tu nagle w firmie tego niegodziwca zwolniło się miejsce. Każdy grosz jest ważny więc czemu by nie ? Zobaczymy co przyniesie los.. " Bardziej niż Laufrem pragnę być zwykłym człowiekiem"  Cześć, to ja, Aniela, którą jestem teraz. Poprzednia wiadomość pisała Wam stara Anie